Udstillinger

LOTTE OG VERNER BREMS
11. juni – 24. juni 2022

FERNINSERING: Lørdag 11. juni kl. 13 i Røde Tårn med åbningstale ved Karen Sieling.

Slagelse Kunstforening viser en udstilling af fantastiske billeder, som ægteparret Lotte og Verner Brems har skabt. Udstillingen bliver åbnet af Karen Sieling, der er virksomhedsleder hos Frirum Lab.

Begge kunstnere har en baggrund og uddannelse inden for grafisk formgivning og billedkunst, og de er henholdsvis medlem af Dansk Journalistforbund og Billedkunstnernes Forbund. Sammen driver de et lille galleri, dels i deres egen dagligstue, dels på nettet. Og nu udstiller de sammen i Røde Tårn.

I udstillingen kommer man til at opleve en sprudlende, fabulerende verden fra før tiden gik af lave. Hvor fantasien får lov at lege med virkeligheden og sende associationer ud i alle verdenshjørner. Hvor kølig enkelhed og minimalisme er ukendte fremmedord, og hvor smil, latter og farveglæde dominerer. Så afgjort en udstilling der skal ses, ikke fortælles.

I forbindelse med udstillingen har Slagelse Kunstforening sammen med Verner Brems arrangeret en workshop for en lille gruppe 10-12-årige børn, som under Verner Brems’ vejledning bliver ført igennem en kreativ proces der ender med at børnene maler hver sit selvportræt. Det kommer til at foregå fredag den 10. juni (ingen adgang), og resultaterne vil derefter kunne ses i Røde Tårn under hele udstillingsperioden.

Udstillingen holder åbent klokken 13-17 hver fredag-lørdag-søndag frem til den 24. juni, og der er gratis adgang for alle. På ferniseringsdagen, hvor alle også er velkomne, vil kunstnerne være til stede, og kunstforeningen vil være vært ved et glas vin eller vand og lidt sødt til ganen.

UDSTILINGSDAGE:

• lørdag 11. juni,
  • søndag 12. juni
  • fredag 17. juni
  • lørdag 18. juni
  • søndag 19. juni
  • fredag 24. juni

Røde Tårn, Søndre Stationsvej 1, 4200 Slagelse. Parkering er mulig i Træskogården. Husk at sætte P-skiven

MALENE KLINT VEJLBY
23. april – 15. maj 2022

Fernisering lørdag d. 23. april kl. 13 i Røde Tårn. Åbningstale ved viceborgmester Jane Dahl. Udstillingen er åben lørdag 23. april – søndag 15. maj – fredag, lørdag og søndag fra kl. 13 – 17.

Kunstneren bor i Faaborg, hvor hun for nylig har åbnet sit eget galleri, men det er helt andre egne man besøger, når man ser på Malene Klint Vejlbys billeder. Ikke i bogstavelig forstand, for billederne kunne lige så godt være malet i Faaborg som i Frederikshavn eller Gedser eller Slagelse.

Malene Klint Vejlby maler barndom, olie på lærred. Hun maler den forundring hvormed børn oplever verden. Hvordan børn kan falde i staver over at iagttage en blomst eller et insekt, hvordan det kolde vand føles når man sopper i vandkanten, hvordan skyerne forandrer sig når man ligger på græsset eller i skovbunden. Hun maler også følelsen, når man gynger højt op i himlen, så højt at man føler at man kan gå på skyerne. Hun minder os kort sagt om, hvordan vi selv engang for længe siden åbnede alle sanser og sugede livet og oplevelserne til os.

Men Malene Klint Vejlby har også en anden og meget konkret side af sit kunstneriske virke. Med akryl maler hun fugle på gamle søkort, jo mere brugte og slidte des bedre. Fuglene med deres fuldstændige frihed til at flyve hvorhen de vil, uden landegrænser, uden trafikkaos eller pladsbillet    sat i kontrast til søkortenes fuldstændig præcise og konkrete gengivelse af virkeligheden på en bestemt lokalitet. Denne type billeder modtager hun bestilling på, hvis man har en drøm om en bestemt fugl på et bestemt sted.

ALLAN AXELSEN
12. feb. – 6. mar 2022

Fernisering 12. februar kl. 13 i Røde Tårn. Åbningstale ved Johan Borg Augustsen fra Restaurant Jargon.

Vildt fabulerende ”naturalistisk surrealisme”. Et orgie af farver, en skøn blanding af stærke og skarpe motiver fra naturen, både den vilde og den kultiverede, og så løst henkastede objekter, som ikke har noget som helst med det foregående at gøre, men som alligevel føjer en ekstra dimension til oplevelsen af billedet. Skal ses og opleves og åbner for mange forskellige, personlige fortolkninger.

Vi holder fernisering på udstillingen lørdag den 12. februar klokken 13-17, og åbningstalen bliver holdt af den unge kok og ejer af Restaurant Jargon i Stenstuegade, Johan Borg Augustsen. Der serveres et glas vin eller vand og et par omhyggeligt og garanteret Corona fri indpakkede choko’er.
Udstillingen slutter søndag den 6. marts, og holder som altid åbent fredag-lørdag-søndag i udstillingsperioden klokken 13-17. Og som altid er der gratis adgang og alle er velkomne, både til ferniseringen og i udstillingsperioden. Tag venner og bekendte i alle aldre med. Det er aldrig for tidligt eller for sent at begynde at interessere sig for kunst.

Udstilllinger Slagelse Kunstforening 2022

UDSTILLINGSKALENDER

Kalender med udstillinger i Røde Tårn i 2022.

ALS OG VALSTRØM
13. nov. – 5.dec. 2021

Roald Als præsenterer satiretegninger og billeder.
Annette Valstrøm viser skulpturer. Udstillingen åbner lørdag d. 13. november, kl. 13 – 17.

Udstillingen i Røde Tårn er åben fredag, lørdag og søndag kl. 13 – 17 – sidste dag søndag 5. december 2021.

Udstillingen krydres med et foredrag med Roald Als d. 25. november. Gratis for medlemmer – ikke medlemmer betaler 100 kr. Vi beder om tilmelding pr. mail senest 19. november til: bestyrelsen@slagelsekunstforening.dk

ÅRETS KUNSTNER
Fredag 24. september – søndag 17. oktober

Slagelse Kunstforening viser i samarbejde med Det Gamle Trykkeri udstilling med 16 billedkunstnere, der alle har det til fælles, at de er blevet kåret til Årets Kunstner” af Det Gamle Trykkeri.

Udstillingen åbner på kulturnatten med fernisering kl. 17.00

Følgende kunstnere udstiller:

• Erik Hansen (2002)
  • Jane Morten (2005)
  • Per Hillo (2006)
  • Knud Erik Sørensen (2007)
  • Franck Tronborg (2009)
  • Marie Duedal (2010)
  • Sven Frøkjær-Jensen (2011)
  • Lene Lundgaard (2012)
  • Betina Blomsterberg (2013)
  • Jytte Rasmussen (2014)
  • Estrid Maria Eriksen (2015)
  • Poul Bent Hansen (2016)
  • Marianne Vestbjerg (2017)
  • Ellen Birch (2018)
  • Lis Tofte (2019)
  • Gitte Levin (2020)

Udstillingen i Røde Tårn er herefter åben fredag – lørdag og søndag fra 25. september – 17. oktober 2021

MORTEN LASSEN
31. juli – 22. august 2021

Morten Lassen viser abstrakt kunst på højt plan. OBS: Ny udstillingsperiode: Udstillingen åbner lørdag d. 31. juli, kl. 13 i Røde Tårn.

Udstillingen i Røde Tårn er åben fredag, lørdag og søndag kl. 13 – 17 – sidste dag søndag d. 22. august.

Træskogården – ved siden af Slagelse Musikhus
Søndre Stationsvej 1

ALS OG VALSTRØM
13. nov. – 5.dec. 2021

Roald Als præsenterer satiretegninger og billeder.
Anette Valstrøm viser skulpturer. Udstillingen åbner lørdag d. 13. november, kl. 13 – 17.

Har du lyst til at se fotos fra tidligere udstillinger?