Henrik

6.-27.4.24

Udstilling

Skønne steder i verden

Lørdag den 6. april 2024 klokken 12 holder Slagelse Kunstforening fernisering på sin næste udstilling. Malerier af Henrik Schütze.

Kunstneren vil være kendt af alle, som deltog i Kunstforeningens kunstudflugt til Samsø sidste år. Et af turens mål var Skulpturværkstedet, et privat hjem, atelier, udstillingssted og ferieboliger lige syd for Ballen. En skønt beliggende gård med en stor have.

Og dér, i haven, stod Henrik Schütze med bare tæer i græsset og malede. Omkring ham hang, stod og lå billeder han havde malet, og så var han altså i gang med et billede. Kunstforeningens bestyrelse blev begejstret lige på stedet, og inden udflugtsturen gik videre, var der lavet en aftale med Henrik Schütze om en udstilling i Slagelse snarest, og det bliver altså nu.

De billeder der omgav kunstneren, var de skønneste landskaber. Ikke specielt moderne i deres udtryk, men smukke og dejlige, velkomponerede og i frodige farver. Det er den slags billeder der bliver vist på udstillingen hver torsdag, fredag og lørdag klokken 12-16 fra ferniseringsdagen og indtil søndag den 27. april.

Før Henrik Schütze i 2007, 56 år gammel, valgte at skifte spor i tilværelsen, arbejdede han i 14 år som lektor i værkstedsfag og billedsprog. I 2008 åbnede han sin egen malerskole, og derefter tog hans liv som fuldtidskunstner fart. Han har udstillet et hav af steder i hele verden, fra nord til syd, fra øst til vest. New York og Californien, Brasilien, Cuba, Indien, Marokko og Sydafrika, Færøerne, Sct. Petersborg, Iran. I Iran åbnede den daværende danske ambassadør residensen for en popup-udstilling og et kulturelt arrangement med Henrik Schütze.

Henrik Schütze er kort sagt en kunstner der spænder vidt og brænder for sin kunst. Slagelse Kunstforening er lidt målløs over det held, der ramte udflugten til Samsø, og glæder sig meget til at vise hele byen en udstilling af nogle rigtig dejlige malerier. Ved ferniseringen vil kunstneren selv være til stede og holde åbningstalen. Alle er velkomne og der er gratis adgang, både til ferniseringen og i hele udstillingsperioden. Det vil være dumt at gå glip af denne fine oplevelse.

Vibeke Hvidtfeldt

Udstillinger 2024

OBS - ferniseringer kl. 12 fra april 2024

Kunstudflugt 25. august 2024

Sandskulptur Festival i Hundested og THEZINKER i Roskilde

Tilmelding & betaling

Deltagerpris medlem 450 kr. og gæst 550 kr.
Tilmelding ved betaling senest 11. august til reg.nr. 1551 og kontonr. 4138392

Ordinær Generalforsamling 2024

Onsdag 6. marts kl. 19.00 på Slagelse Bibliotek

Tak til de 64 medlemmer som deltog i generalforsamlingen, hvor mange gik hjem med flotte kunstpræmier fra lodtrænkningen.

Tilbud til skoler og institutioner

Slagelse Kunstforening tilbyder spændende omvisninger for skoleklasser, børnehaver og institutioner, der ønsker at introducerer børnene til kunstens verden. Vores erfarne guider tilpasser omvisningerne, så de er engagerende og tilgængelige for børn i alle aldre. Vi fokuserer på at skabe en oplevelse, der lærer børnene om kunst og inspirerer deres kreativitet.

Kom og besøg os for en sjov og lærerig dag i vores kunstudstillinger i Røde Tårn, Søndre Stationsvej 1 i Slagelse, med indgang fra Træskogården.

Tilbuddet er gratis og I er velkomne på alle hverdage også udenfor normal åbningstid.

Aftal et besøg med foreningens formand Knud Erik Sørensen på tlf. 22 31 47 96 eller via e-mail k.e.s@pc.dk

PLANLÆG DIT BESØG

Kunstudstillinger i hjertet af Slagelse

Slagelse Kunstforening afholder kunstudstillinger i Røde Tårn, som er centralt placeret i Træskogården ved Musikhuset og Movie House.

Røde Tårn er nemt at nå med offentlig transport eller i bil med gode parkeringsmuligheder i Træskogården, hvor der er indgang til Røde Tårn.

UDSTILLINGSADRESSE

Træskogården, Søndre Stationsvej 1, 4200 Slagelse